Kontakta oss
Du är varmt välkommen att kontakta oss om du undrar något eller vill diskutera pensionsfrågor. Vi ger ingen finansiell rådgivning. Öppet helgfria vardagar 8–17.
Nästa utbetalning
22 juli
Har du nytt clearingnummer – så gör du
Om du får utbetalningar från oss behöver du meddela oss ditt kontonummer tillsammans med ditt nya clearingnummer. Enklast ändrar du det själv direkt på Mina sidor. Om du inte kan logga in kan du kontakta oss, så skickar vi en blankett till dig istället.
Vanliga frågor och svar
Om du får utbetalningar från oss behöver du meddela oss ditt kontonummer tillsammans med ditt nya clearingnummer, så att utbetalningarna kan fortsätta att fungera.
Så här gör du
Enklast ändrar du det själv direkt på Mina sidor på sidan Mina uppgifter. Du loggar in med en e-legitimation, till exempel BankID. Om du saknar e-legitimation kan du kontakta oss, så skickar vi en blankett till dig som du fyller i, skriver under och skickar tillbaka till oss.
Möjligheten att ansöka om att pausa utbetalningen och att förlänga utbetalningstiden hos AMF gäller från olika datum beroende på vilken tjänstepension du har.
- 1 juli 2025: SAF-LO (privatanställd arbetare) och AKAP-KR/KAP-KL (anställd i kommun eller region)
- 1 oktober 2025: ITP 1 och ITPK (privatanställd tjänsteman) och FTP 1 och FTPK (privatanställd tjänsteman inom försäkringsbranschen)
- 1 januari 2026: PA 16 (statligt anställd), Individuell tjänstepension
Här hittar du aktuell information om hur det fungerar, vad som är bra att tänka på, hur och när du kan ansöka:
Det enklaste sättet är att lämna ditt kontonummer direkt på Mina sidor. Om du saknar e-legitimation kan du kontakta oss, så skickar vi en blankett till dig istället.
Om du vill vänta med utbetalningen av din pension kan du enkelt skjuta upp pensionen på Mina sidor. Tänk på att du behöver göra det senast två månader innan pensionsutbetalningen är planerad att börja.
På Mina sidor kan du se dina tidigare och kommande utbetalningar. Ett par dagar innan varje månadsutbetalning kan du se nästa utbetalningsbelopp. På Mina sidor hittar du också uppgift om vilken skatt vi drar på din pension.
Nej, inte om du bor i Sverige. Då behöver du bara tänka på att anmäla din nya adress till Skatteverket.
Om du bor utanför Sverige behöver du anmäla din nya adress till oss. Enklast gör du det på Mina sidor. Om du saknar BankID kan du kontakta oss, så skickar vi en blankett till dig istället. Tillsammans med blanketten behöver vi få en kopia på ditt pass eller ID-kort.
Det är din arbetsgivare som har betalat in till din tjänstepension. För att ta reda på vilken eller vilka arbetsgivare det är behöver du kontakta valcentralen som administrerar tjänstepensionen. Vilken valcentral det är beror på vilken tjänstepension du har.
Har du Avtalspension SAF-LO? På Mina sidor kan du se vilka arbetsgivare som har betalat före 1996.
Ja, om du är god man eller förvaltare kan du logga in med ditt eget BankID. För att kunna göra det behöver du först skicka en kopia på förordnandet från överförmyndaren till oss. Du som är vårdnadshavare kan logga in direkt utan en fullmakt.
Nu kan du se utbetalningsbeloppet för januari på Mina sidor.
Du ser även ditt nya utbetalningsbelopp i utbetalningsbeskedet som du får på Mina sidor i januari. Du får utbetalningsbeskedet i samband med utbetalningen.
Om den avlidna var bosatt i Sverige får vi automatiskt information om dödsfallet från Skatteverket. Du som anhörig behöver alltså inte göra någon anmälan till oss. Om den avlidna var bosatt i ett annat land än Sverige behöver du som anhörig däremot anmäla dödsfallet till oss.
Ja, det går bra! Du ändrar dina brevinställningar på Mina sidor. Välj brevinställningen Digitalt brev på Mina sidor. Du behöver också lämna din mejladress.
Skicka brevet till den här adressen:
AMF Tjänstepension AB
113 88 Stockholm
Hittade du inte svaret på din fråga? Här finns fler frågor och svar.