AMF hyllar arbetare i ny kampanj
Genom att visa verkliga arbetsplatser och riktiga arbetare vill AMF i en ny reklamkampanj hylla de människor som får Sverige att fungera. På stålverk, i matbutiker, i hamnar, i gruvor och på en lång rad andra platser runt om i Sverige där en stor del av AMFs 4,5 miljoner pensionssparare jobbar. Kampanjen går att se på bland annat TV, utomhus och digitalt från och med början av mars.
- På AMF är vi stolta över att som förvalsbolag inom Avtalspension SAF-LO ansvara för tjänstepensionen åt mer än fyra miljoner privatanställda arbetare. I vår nya kampanj vill vi hylla de insatser som våra sparare gör för att få Sverige att bli ett bättre och mer välfungerande land, och berätta att vi tycker att de förtjänar en så bra tjänstepension som möjligt. En stor skillnad mot våra tidigare kampanjer är att det inte är några skådespelare med i reklamen, utan riktiga människor som syns i sina yrkesroller på sina arbetsplatser. Det är viktigt att det blir och känns trovärdigt, säger Jelena Mirkovic, marknadschef på AMF.
Under framtagandet av den nya kampanjen har AMF rest runt i Sverige för att bland annat filma och fotografera i en hamn, på ett stålverk i och i skogen. Kampanjen är framtagen tillsammans med Anna Qvennerstedt och Staffan Lamm.
- Det var en hel del logistik och planering för att få ihop kampanjen. Jag uppskattar att det ringdes över 1 500 samtal för att få till inspelningsplatser och personer som ville vara med. Vi kunde inte heller styra vilka arbetsmoment som skulle filmas, utan fick anpassa oss efter de arbetsuppgifter som skulle göras vid just det tillfället. I slutändan tycker jag att det här var ett lyckat arbetssätt. Reklamen förmedlar känslan av yrkesstolthet och arbetsglädje som vi ville få fram, säger Jelena Mirkovic.
På AMFs YouTube-kanal går det att se reklamfilmerna från kampanjen: https://youtu.be/y2g3506VMnw