Tjänster för dig som behöver hjälp att ringa oss

Du som behöver stöd vid telefonsamtal kan ringa oss med hjälp av texttelefoni, bildtelefoni eller teletal. Tjänsterna kostar inget.

Myndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) har ett antal tjänster som gör det lättare för dig som har svårigheter att prata via vanlig telefon.

Texttelefoni – från text till tal

Texttelefoni hjälper dig som är döv, hörselskadad eller talskadad att kommunicera med den som inte har texttelefon. Texttelefoni förmedlar samtal mellan text och tal, och den fungerar för både svenska och engelska. Du ringer till Texttelefoni.se på adressen eller numren nedan, där får du prata med en förmedlare och tala om vilket nummer du vill ringa till.

SIP-adress för digitala texttelefoner: texttelefon@texttelefoni.se

Analog texttelefon: 020-600 600

Telefon: 020-600 650

Bildtelefoni - teckenspråktolkning

Du som använder svenskt teckenspråk kan använda tjänsten bildtelefoni. Bildtelefoni innebär att en tolk ringer upp AMFs kundservice och gör om teckenspråk till tal och tal till teckenspråk.

Du som använder teckenspråk kan kontakta bildtelefoni på tre olika sätt:

SIP-adress för digitala texttelefoner: tolk@tolk.sip.nu

Webbsida: bildtelefoni.net

Mobilapp: bildtelefoni.net (finns i Google play och i App store)

Teletal – stöttning i samtalet

Du som behöver stöd i telefonsamtal kan använda Teletal, en tolk är då med under hela samtalet. Tolken kan till exempel hjälpa dig att komma rätt i växeln, att tolka svåra ord i samtalet och anteckna under telefonsamtalet åt dig.

Telefon: 020-22 11 44

Webbplats: teletal.se