Om en anhörig har dött
Här finns information till dig som är anhörig och har mist en närstående.
Anmälan om dödsfall
Om den avlidna var bosatt i Sverige får vi information om dödsfallet automatiskt från Skatteverket. Du som anhörig behöver inte göra någon anmälan till oss.
Om den avlidna var bosatt i ett annat land än Sverige behöver du som anhörig kontakta oss och anmäla dödsfallet. Vi behöver även få ett dödsfallsintyg. Du kan mejla dödsfallsintyget till efterlevande@amf.se eller skicka det per post till: AMF, SE-113 88 Stockholm, Sweden.
Utbetalningar till den avlidna
Om den avlidna fick pensionsutbetalningar från oss betalar vi ut pension till och med den månad som dödsfallet inträffade. Därefter upphör utbetalningarna från AMF.
Utbetalningar till de efterlevande
Pensionsförsäkring med återbetalningsskydd
Om den avlidna hade en pensionsförsäkring med återbetalningsskydd ska vi betala ut efterlevandepension till den eller de som är förmånstagare. För att ta reda på vem eller vilka som har rätt till utbetalning kontaktar vi dödsboet med ett brev. I brevet ber vi dödsboet att skicka de här uppgifterna till oss:
- ”Dödsfallsintyg med släktutredning” som dödsboet får från Skatteverket.
- Ifylld blankett ”Anmälan om dödsfall” som vi skickar tillsammans med brevet.
När vi har fått fullständiga uppgifter gör vi en bedömning om det finns rätt till utbetalning av efterlevandepension och fastställer förmånstagare. I normalfallet tar det cirka 6-8 veckor. Om det finns rätt till utbetalning skickar vi ett brev till den eller de förmånstagare som ska få utbetalningen. Brevet innehåller information om hur mycket som kommer betalas ut till den enskilde förmånstagaren, hur länge utbetalningarna ska ske och hur förmånstagaren anmäler sitt kontonummer.