Kontakta oss

Du är varmt välkommen att kontakta oss om du undrar något eller vill diskutera pensionsfrågor. Vi ger ingen finansiell rådgivning. Öppet helgfria vardagar 8–17.

Nästa utbetalning

22 januari

Just nu är det många som ringer oss och det är lång väntetid!

Om du behöver få utbetalningsbesked och kontrolluppgift som papperspost, ring 08-796 62 36. Obs! Går det inte att komma fram, prova samma telefonnummer igen lite senare. Du kan även mejla info@amf.se

Vanliga frågor och svar

Du hittar fler frågor och svar i vårt kundforum. Där kan du också ställa egna frågor.

Nu kan du se utbetalningsbeloppet för januari på Mina sidor.

Du ser även ditt nya utbetalningsbelopp i utbetalningsbeskedet som du får på Mina sidor i januari. Du får utbetalningsbeskedet i samband med utbetalningen.

Årlig information om din pension

Från 1 januari 2025 blir det tillåtet (enligt inkomstskattelagen) att göra uppehåll i utbetalningen (”pausa”) eller förlänga pågående utbetalningstid av tjänstepension, vilket vi ser väldigt positivt på.

Just nu pågår inom AMF ett omfattande arbete med att införa förändringarna för de olika avtalsområdena. Ambitionen är att erbjuda tjänsten så snart det är möjligt, dock allra senast:

  • 1 juli 2025: AKAP-KR/KAP-KL (anställd i kommun eller region)
  • 1 oktober 2025: SAF-LO (privatanställd arbetare), ITP (privatanställd tjänsteman)
  • 1 januari 2026: PA 16 (statligt anställd), Individuell tjänstepension

Det enklaste sättet är att lämna ditt kontonummer direkt på Mina sidor. Om du saknar e-legitimation kan du kontakta oss, så skickar vi en blankett till dig istället.

Om du vill vänta med utbetalningen av din pension kan du enkelt skjuta upp pensionen på Mina sidor. Tänk på att du behöver göra det senast två månader innan pensionsutbetalningen är planerad att börja. 

Mina sidor kan du se dina tidigare och kommande utbetalningar. Ett par dagar innan varje månadsutbetalning kan du se nästa utbetalningsbelopp. På Mina sidor hittar du också uppgift om vilken skatt vi drar på din pension.

Nej, inte om du bor i Sverige. Då behöver du bara tänka på att anmäla din nya adress till Skatteverket.

Om du bor utanför Sverige behöver du anmäla din nya adress till oss. Enklast gör du det på Mina sidor. Om du saknar BankID kan du kontakta oss, så skickar vi en blankett till dig istället. Tillsammans med blanketten behöver vi få en kopia på ditt pass eller ID-kort.

Det är din arbetsgivare som har betalat in till din tjänstepension. För att ta reda på vilken eller vilka arbetsgivare det är behöver du kontakta valcentralen som administrerar tjänstepensionen. Vilken valcentral det är beror på vilken tjänstepension du har.

Hitta din valcentral

Har du Avtalspension SAF-LO? På Mina sidor kan du se vilka arbetsgivare som har betalat före 1996.

Ja, om du är god man eller förvaltare kan du logga in med ditt eget BankID. För att kunna göra det behöver du först skicka en kopia på förordnandet från överförmyndaren till oss. Du som är vårdnadshavare kan logga in direkt utan en fullmakt.

Sköta pensionen åt någon annan

Om den avlidna var bosatt i Sverige får vi automatiskt information om dödsfallet från Skatteverket. Du som anhörig behöver alltså inte göra någon anmälan till oss. Om den avlidna var bosatt i ett annat land än Sverige behöver du som anhörig däremot anmäla dödsfallet till oss. 

Om en anhörig har dött

Ja, det går bra! Du ändrar dina brevinställningar på Mina sidor. Välj brevinställningen Digitalt brev på Mina sidor. Du behöver också lämna din mejladress.

Läs dina brev på Mina sidor - så här fungerar det

Skicka brevet till den här adressen:

AMF Tjänstepension AB
113 88 Stockholm